Alkalær undervisning
Hvad tilbyder Læsemålet:
Undervisningen foregår i elevens eget tempo, hvilket sikrer succes og motivation.
Det er vigtigt, at vi har mødt hinanden, inden vi begynder, og at vi starter på det rigtige niveau. Jeg har derfor en lille test, hvor jeg tester barnet eller den unge i alfabetet og bogstavlydene m.v.
Alkalærs materiale præsenterer bogstavernes lyde trinvist og overskueligt, så barnet eller den unge er med hele vejen.
Undervisningen forbereder også forælder (eller anden ansvarlig voksen), på arbejdet med Alkalær 30 minutter om dagen hjemme. Det er derfor vigtigt, at den ansvarlige forælder er til stede i undervisningen.
Undervisningen foregår i jeres hjem. Efter aftale kan der i særlige tilfælde være mulighed for undervisning online.
Se priser her
Du er altid meget velkommen til at kontakte læsemålet/ Susanne Viinholt-Nielsen om nærmere informationer og rabatpris!
Hvad er Alkalær?
Alkalær er en læsemetode, der har vist sig effektiv for alle elever, uanset deres individuelle forudsætninger og tempo. Metodens succes kræver dog, at eleven er motiveret, har et (dansk) sprog og et fungerende sanseapparat.
Når jeg underviser efter Alkalærs metode er der intet pres for at følge med de andre elever, fordi det er eneundervisning. Så hvis du er blevet “hægtet af” i skolens læseundervisning, kan Alkalær være en god løsning for dig! 😊
Alkalær er en systematisk læsemetode, der gør læseundervisningen til en positiv oplevelse, fordi undervisningsmaterialet lægger op til forskellige aktiviteter; spil, kreative opgaver, musik, der engagerer og styrker børns og unges læsefærdigheder. Til hvert modul hører Alkalærs materialer, fx læsebøger, spil mv.
Forudsætningen for, at Alkalær virker, er, at der er en forælder eller en anden ansvarlige voksen (bedsteforælder mv.) med i undervisningen, for de skal hjælpe barnet eller den unge, når der skal trænes hjemme på daglig basis. Alkalærs materiale giver en struktur med gode, afvekslende opgaver, så det bliver overskueligt at støtte op om barnet eller den unges læsning. Undervisningen forbereder altså også den ansvarlige voksne! Der skal trænes hjemme hver dag i 30 minutter, for at få tilstrækkeligt udbytte af forløbet.
Forløb:
Modul 1 Søde ord – Undervisningsmateriale til lydrette ord
De grundlæggende byggesten til læsning findes i Modul 1.
På Modul 1 lærer du det enkelte bogstavs navn, form og lyd. Det er de første helt grundlæggende byggesten i læsningen. Dernæst lærer du at læse lydrette ord med to bogstaver, så med tre bogstaver op til tolv bogstaver. Disse lydrette ord kaldes “søde ord,” og vi arbejder med dem i Sødeords-mappen. Vi arbejder også med konsonantklynger, vokalernes lyde og stavelsesdeling.
Gennemgangen af disse ord foregår med mig som eneunderviser og med en forælder eller anden ansvarlig støtte, som deltager i undervisningen. Den ansvarlige voksne træner med eleven hjemme hver dag. Tidsforløbet varierer fra elev til elev, men forvent at Modul 1 tager max 10 undervisningsgange af 50 minutter.
Modul 2 - Drilleord I
Herefter følger Modul 2 undervisningsmaterialet Drilleord I. Dette modul fokuserer på ord, der ikke er lydrette. Disse ord kaldes ”drilleord”, fordi de ikke er så lette at læse som de ”søde” og lydrette ord.
I Drilleord 1-mappen arbejder vi med det hemmelige alfabet, der hjælper os med at forstå, hvordan drilleordene skal læses. Vi bruger vores nye viden til at lære at læse de 120 hyppigste ord i det danske sprog.
Modul 2 er et meget vigtigt modul, da ca. 97 procent af ordene i det danske sprog ikke er lydrette.
Varigheden af modulet varierer individuelt fra elev til elev, da undervisningen tilpasses niveauet. Man skal dog regne med, at det tager ca.10 undervisningsgange. Eleven skal være motiveret, og der skal være en forælder (eller anden ansvarlig voksen), der kan støtte op og træne med eleven hjemme.”
Modul 3 - Drilleord II

Drilleord II er det tredje modul i undervisningen. Her arbejder vi videre med de ikke-lydrette ord og udforsker emner som konsonantskifte, orddeling og stumme bogstaver.
Vi begynder også at arbejde med læseforståelse, for uden forståelse giver læsning ingen mening!
Til dette forløb regnes ca. 10 undervisningslektioner.
Modul 4 - Drilleord III

På dansk staves mange ord ikke med den vokal, som man faktisk siger. Derfor arbejder vi i Modul 4 med vokalrækker, som kan hjælpe os med at læse og stave.
Sideløbende læser eleven selvvalgte tekster, der styrker læselysten og læsekompetencen.
Varighed af modulet er ca. 10 lektioner.
Jeg tilbyder også følgende kurser:
- Stavekursus I og II
- Forstå hvad du læser
Lektie- og eksamenshjælp i dansk (6. – 10. klasse)
Har du, dit barn eller unge menneske brug for lektiehjælp til dansk? I lektiehjælpen støtter jeg eleven til forstå opgaver, arbejde selvstændigt og udvikle faglige færdigheder. Mange oplever særligt den mundtlige prøve i dansk som en udfordring – og her tilbyder jeg målrettet støtte i synopseskrivning, genreforståelse og analyse.
Hvis du har brug for yderligere hjælp og vejledning, er du velkommen til at kontakte mig til en uforpligtende samtale! 😊
