Om ordblindhed og læsevanskeligheder

Hvem er det, der har fundet på, at alle elever i en klasse lærer at læse i næsten præcist sammen tempo? I næsten alle skoleklasser går undervisningen ud på, at eleverne følges ad i den første læseundervisning. Det kan man godt undre sig over, da alle børn er forskellige, og alle børn lærer forskelligt og med forskellig hastighed!

Det danske sprog er virkelig svært, da kun ca. 97 procent af de danske ord, staves som de udtales. Når det danske skriftsprog er så svært, er det er faktisk utroligt, at så mange børn faktisk lærer at læse uden særlig mange problemer! Desværre er der nogle elever, der ikke fanger læsningen med det samme. Det kan skyldes flere årsager. Måske har de ikke helt fået lært sprogets lyde, måske har de brug for ekstra hjælp til at forstå det danske sprogs mærkværdigheder.

Ifølge Ordblindeforeningen er ca. 12 % af en årgang ordblinde. Ordblinde har store vanskeligheder med at kæde bogstaver og sproglyd sammen. Men faktisk er der endnu flere elever, som har nogle vanskeligheder med skriftsproget – mange bliver testet gul i den nationale, standardiserede ordblindetest, og det viser, at de også er ”fonologisk usikre”. De har de samme udfordringer som de ordblinde, men ikke i lige så høj grad. Ifølge den seneste PIRLS, der er en stor international læseundersøgelse, er op mod 25 % af danske elever svage læsere.

Hvis man bliver testet ordblind i den nationale, standardiserede ordblindetest, åbner det op for kompensation gennem støtte, fx adgang til NOTA og kompenserende IT. Men selv med øgede muligheder for hjælp er læsevanskeligheder stadig en udfordring i dagliglivet og uddannelsen.

Kilder:
Viden om ordblindhed, Ordblindeforeningen.dk
Viden om ordblindhed – Ordblindeforeningen

PIRLS 2021. En sammenfatning. Fougt, Simon Skov, m.fl.Aarhus Universitetsforlag
PIRLS_2021_SHORT.pdf (au.dk)

“Læsetrappen” af Eag V. Hansn, Alkalær, 2011 og 2021